Start med rørbukning

Lamiera 2023 – hvordan er den virkelige situation?

I år havde vi den vigtigste italienske messe for produktion og deformation af metalplader – Lamiera 2023. Hvordan var det?
Først om de faktiske tal – omkring 400 virksomheder udstillede (27% af de internationale fra Italien), 22 udstillerlande, et offentligt område på omkring 40000 kvadratmeter, ca. 19.000 besøgende og 4000 fra udstillingen Made in Steel (vi ved ikke, om den er inkluderet i de 19.000 eller ej).
I forhold til det samlede antal besøgende kom 7,5% fra udlandet og repræsenterede 67 nationer. De mest talrige delegationer kom fra Albanien, Østrig, Kina, Kroatien, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Spanien, Holland, Polen, Portugal, Tjekkiet, Rumænien, Slovenien, Schweiz, Tunesien, Tyrkiet og Ungarn.
Nogle kommenterer, at antallet af udstillingsstande steg med 15% i forhold til 2022-udgaven.

Lad os nu tale om vores virkelige mening om besøget.
Lamiera 2021 var det show, som mange ventede på. På grund af COVID-perioden blev det udskudt i et år og dukkede først op i 2022. På grund af dette er der nogle misforståelser – i virkeligheden var det Lamiera 2021, ikke Lamiera 2022, men året var 2022.
Nogle virksomheder har deres marketing- og salgsfremmende program til at deltage i en periode på 2 år, og af denne grund blev for eksempel Trumpf præsenteret i 2022, men det var ikke i Lamiera 2023. Det er bare et eksempel, men jeg tror, at flere navne bruger en sådan strategi og ikke var på udstillingen, fordi de var der før. For italienske virksomheder er det sandsynligvis muligt og vigtigt at være repræsenteret hver gang, men det er en anden situation for store internationale virksomheder – for dem er det en regional udstilling.

Den fulde udstilling er i 2 store pavilloner. Sandt at sige er det ikke så stor en udstilling, og vi vil også lige bemærke igen – tidligere i 2016 blev udstillingen lavet i Bologna, og der var den større, end den blev overført til Milano i 2017. Desværre lykkedes det os ikke at finde antallet af afslutninger i 2016, men efter min personlige mening – selv om den ikke var større med hensyn til antallet af udstillere, var den helt sikkert større med hensyn til de vigtigste standes konstruktion og aktivitet.

Vi vil gerne fortælle dig om de registrerede tal i 2012, hvor vi grundlagde – 40000 kvadratmeter, 451 virksomheder (41% af udlandet), 18192 officielle registrerede besøg og 787 i udlandet. Så tallene er de samme som 10 år senere. Og det er nok heller ikke historien om den enkelte udstillings succes eller fiasko – det er også historien om internetbrug og muligheden for hjemme eller på kontoret at se alle videoer og data, etablere kontakter, modtage tilbud uden et reelt behov for at komme personligt til virksomheden på standen. Det er klart, at udstillinger indtil nu har haft stor betydning for den personlige kontakt og for at gennemføre de endelige forhandlinger om f.eks. kontrakter, eller for at se de værktøjsmaskiner, man har brug for, men vi skal helt sikkert understrege, at der er mange mennesker, der arbejder meget på afstand.

Det italienske marked er meget stærkt på begge måder – inden for konstruktion og fremstilling af værktøjsmaskiner og til brug af disse værktøjsmaskiner til metalindustrien. Der er mange store producentnavne, som er velkendte på alle kontinenter og leverer til hele verden, herunder for eksempel USA, Sydamerika og Australien. Så Lamiera-udstillingen er for disse virksomheder endnu en chance for at vise deres fordele, tilstedeværelse og muligheder, selv for italienske kunder, fordi den største kunde og den største besøgende på Lamiera-udstillingen er italienske besøgende. Desuden var den denne gang forbundet med udstillingen “MADE IN STEEL” – en anden udstilling dedikeret til leverancer af råmaterialer eller halvforarbejdede materialer, for eksempel coils. Så for virksomhedsejere og operatører var det ikke kun en chance for at se værktøjsmaskiner og produktionsløsninger, men også for at lede efter leverandører af råprodukter og materialer med de bedste leveringsbetingelser. Og det var endda lidt mærkeligt at se, hvordan “MADE IN STEEL” var besat, sammenlignet med Lamiera-udstillingen (sandsynligvis også takket være den gratis adgang) var den overfyldt med mange mennesker.
Så lad os nu gå indenfor… Først, og det påpeger vi hver gang – italienske udstillinger som Lamiera, BIMU osv. er gratis. Det er rigtig godt, for det giver dig mulighed for at komme ind næste dag, hvis du har brug for det, og det kan tiltrække flere besøgende, f.eks. studerende.

Som leverandør af stanseværktøjer og kantpresseværktøjer har vi set vores konkurrenter i denne branche, men ikke så mange, og nogle virksomheder blev slet ikke præsenteret. Værktøj er en speciel branche, og kundens betydning er meget mindre end for værktøjsmaskiner, for selv hvis det lykkes dig at sælge, kan det være en ordre til 300-400 euro og ikke 100-500 hundredtusinde euro som for en ny maskine. Så prisen for pladsen er den samme, men prisen for at få kundens visitkort er meget, meget højere. Det er grunden til, at alle værktøjsfabrikanter tænker sig om to gange, når de skal repræsenteres på udstillingen, og desuden er en god placering meget vigtig, for ellers vil kun halvdelen eller endnu færre af de besøgende se dig på udstillingen.

Hvad angår store stande, har vi som sagt ikke set virksomheder som Trumpf eller Bystronic, der har virkelig store stande på Lamiera.
For resten er det det samme som de foregående år. Har vi set noget særligt nyt inden for teknologier eller maskiner? Sandsynligvis nu. En ting, man nok kan se, er, at der er rigtig mange laserskæremaskiner, og de er koncentreret, så de nu repræsenterer mere kraft og tykkere materialer til skæring. Så 30 KW kilde og 40 mm tykkelse til skæring er realistisk. Flere virksomheder markedsfører sig på dette for at vise den enorme kraftkilde og tykke skæring. Vi mener, at det er virkelig svært at vælge laser i dag, fordi konkurrencen på dette marked er utrolig, fra de italienske navne til asiatisk udstyr og meget lavere priser, men reel repræsentation for service, installation og tekniske problemer.

Hvis man sammenligner med tyske udstillinger som BlechExpo eller Euroblech, kan vi se meget færre robotløsninger, færre afgratningsmaskiner fra ikke-italienske producenter og ikke så mange plasmamaskiner (fordi alle koncentrerede sig om lasere).
Men som vi har sagt før – udstillingen er den vigtigste i Italien, og vi håber på den næste vækst, det næste gode show og den største industrielle vækst. Det var også rart at se vores kontakter, partnere og kunder.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv et svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Start med rørbukning